Sobre mi

La meva foto
EPrimaria a Cast. d'Empuries. Batx.Salesians d'Horta, Batx.superior i Preu Inst Jaume Balmes BCN.1er treball a La Caixa-Central de Layetana. Llicenciatura Historia ,Art,Geografia a l'Universitat Central Barcelona 1968.Economia General i màrqueting a ESADE , Comptabilitat Cambra de Comerç, Tractament de superficies a Pforzheim,Karlsruhe,Vicenza.Polit de gemes precioses a Idar Oberstein . De 1969 a 2000 Director General a UNIMAC,SA (representacions germaniques,suisses,belgues,italianes). De1969 a2011 professor de l'Escola Garbí d'Historia i,Geografia,cultura classica, i Art. Des de 1999 professor d'Economia .De 2001 a 2003 Director d'Escola Garbí i fins 2005 Director de Projectes.Conferencies a l'Universitat de Cordoba , a l'escola d'Arts i oficis Maestro Mateo de Santiago Compostela ,i a l'escola Massana sobre " El polit de les joies".Sobre EGIPTE i sobre Economia a diferents llocs.Cursos de Gestio Projectes ,Geopolitica, Akenaton,Arqueologia.Jubilat a 2011. Participant a seccio Historia de La Soci-caixa.Professor de Ins.Est.Finacers,programa EFEC.

28/5/11

30 anys fent classe d'Història de l'Art


Vaig entrar a Garbí per donar classe d’Història de l’Art del curs 6è de batxillerat.
Aleshores tenia 6 hores classe que feia cada matí a les 9 , tots els dies de la setmana ,inclòs el dissabte.



Ja he explicat que al mateix temps tenia una feina de Gerent d’empresa ( temes de diners constants, compres ,vendes, crèdits, financaments, sous,màquines i productes) i el donar classe de temes com el romànic , o l’impressionisme , sempre varen semblar-me la balança , l’equilibri mental, el no perdre els orígens, i mantenir-me interessat,vinculat al món cultural.


Per aquest interès he vist moltes vegades la Mesquita de Cordova ( a Cordova hi he anat a treballar casi cada any i sempre a l’estiu- ja no hi havia classes- i cada vegada he anat a veure la mesquita), he estat a S.Miguel de Celanova , de les esglésies més petites de món – de visita a Galícia-, o Quintanilla de las Viñas i S. Baudelio de Berlanga al bell mig de Castella.


He desviat la ruta moltes vegades per veure coses estudiades a la facultat o explicades a classe i que nomes coneixia per llibres o fotografies.


Quans diners he gastat en llibres, quantes visites – sempre de pagament, mai amb descomptes ni bonificacions- quant kilòmetres (un viatge a la Borgonya vaig aconseguir convèncer l’Anna Maria per anar a veure Notre Dame du Haute ,de Le Corbusier, a Belfort a 500 kms d’anada i a 500 de tornada...paga la pena).
Molts cursos fent aquesta assignatura varem acabar identificant els alumnes al Sr. Borràs amb l’historia de l’Art, jo diria que fins i tot els professors de l’escola encara m’han vist com a tal els últims anys.



Alguns alumnes , trobats a El Corte Inglés s’estranyen de que ara no faci Historia de l’Art.
Realment l’assignatura tenia, te, coses molt difícils per a nois que no han fet sobre aquest tema gran cosa al llarg dels cursos anteriors: Conceptes,estils, i sobre tot 5000 noms, alguns nous per a ells ( tothom sap dir Leonardo o Florencia, però ja son més complicats noms com Speyer, Vicenza, i no diguem Kandisnky, Marc o Nolde ). Però també hi afegeix estudis sobre meravelles humanes , la bellesa en edifics, la espectacularitat de les escultures gregues o neoclàssiques o el Petó de Rodin.


Les evolucions, les històries que l’home explica en les seves pintures des de els egipcis fins als renaixentistes ,dels barrocs als vanguardistes son també una font interessant per els alumnes de coneixement del món que ens ha precedit i una explicació comprensible del perquè ara som com som.
Jo disfrutava a les classes i crec, juraria, que ells també...i aprenien coses.
Ara amb axó dels mails, vaig rebre’n un d’una alumna que m’ha donat la culpa de seguir estudiant Art com a carrera universitària. N’estic orgullós.

2 comentaris:

  1. Perdo pel meu catala, fa +de 30 anys visc a França i no tinc occasio d'escriure amb la nostre llengua.

    Vaig esser alumna vostre ( promocio Atica) tinc molt bon record dels vostres cursos i de la manera de communicar la vostre passio. L'art ha estat sempre present a la meva vida. Mes tard vaig seguir estudis de disseny.

    Durant els meus viatges (Italia, França, Suecia, EEUU, Egypte...) penso que sé mirar les coses (arquitectura, pintura...)gracias al vostre enseignement. M'hen recordaré sempre del viatge que vaig fer amb vosté à Italia

    Quan amb els amics perlem d'educacio (pels nostres fills)os posso sempre com exemple.

    Gracies per haber contribuit à la meva educacio.

    ResponElimina
  2. Bon dia Sr. Borrás,

    Recordo molt les seves classes d'Història de l'Art. I tant si les recordo!!! Recordo perfectament com em submergia a un món fantàstic entrant a la història de cada quadre, cada escultura i, quan acabava la classe, havia de tornar a tocar de peus a terra i deia "però, com pot ser? ja?". Sempre m'agafava per sorpresa i les hores se'm feien curtes.

    Això m'ha passat amb quatre professors al llarg de la meva vida escolar i universitària i vostè va ser-ne un. Jo també el poso per exemple quan parlo de l'educació i l'ensenyament.

    Sóc de la promoció Van Gogh i vaig estudiar amb vostè tant a segon de BUP com a Història de l'Art a COU. Llegint aquest post acabo de saber que va deixar de ser el professor d'Història de l'Art. Em considero molt afortunada d'haver gaudit del seu art d'ensenyar.

    Moltes gràcies per tot.

    Eva Palau Casellas

    ResponElimina